Nissan e-4ORCE - Technika, ami a reményt adja

Az elektromos autózás úttörője nem állt le a fejlesztésekkel. Az újfajta, dupla motoros hajtástechnikájával megmutatta a jövő egy szeletét. Ami igen biztató.
e-4ORCE, a Nissan új elektromos hajtásrendszere

Az elektromos autózás eddig leginkább a takarékosságról szólt és csak a drágább modelleknél lehetett valódi élvezetet találni. Ami sok esetben csak annyi volt, hogy az autónak a gyorsulása az extrém kategóriába került. Versenypályán vagy komolyabb tempónál hamar ”meghalt” a fék és a hajtás rendszer. Vagy szimplán vész üzemmódba kapcsolt az autó és csiga tempóban lehetett folytatni vele a közlekedést.

Az első fecske, amely versenypályás használhatóságot, igen hatékony fékeket és jó futóműveket is felvonultatott, az a Porsche Taycan. A stuttgarti vállalat sportautós génjei természetesen a hajtás rendszerben és az autó hangolásában is megmutatkoznak.

A válasz nemsokára érkezik, mert a Tesla már javában teszteli a három motorral szerelt Model S csúcsváltozatot (Plaid), amely a Nürburgring versenypályán már számtalan kört lefutott. Ezek a járművek a gazdag, jól vezető villanyautó tulajdonosoknál nyerők.

Szerencsére változik a világ. A közeljövőben már nem csak a sok tízmilliós csúcs ligában lehet élvezetesen vezethető elektromos autót vásárolni, hanem lentebb is. A Nissan 2019-ben mutatta be a Qashqai méretű elektromos szabadidő-autó tanulmányát. Az Ariya koncepciónak a széria változatának az érkezése jövőre várható. A japánok a figyelem felkeltő kampányukat már elindították, mert elkezdték csöpögtetni az információkat az újdonságról. Elsőként a várható technikáról osztottak meg adatokat. Ugyanis a képeken látható Leafben tesztelik azt a két motoros rendszert, amelynek a hangolásába engedtek betekintést.

Az e-4ORCE néven futó technika segítségével végre teljesen ki tudják aknázni az elektromos hajtás nyújtotta előnyöket. Ez pedig az azonnali nagy nyomaték és a villámgyors reagálás a gázpedál, pontosabban a menetpedál megnyomására.

A Nissan természetesen felhasználta a meglévő, igen fejlett 4x4-es rendszereit. Ezen a téren a legjobb a GT-R sportkocsiban használt technika (ATTESA-E-TS). Merítettek még tapasztalatot a valódi terepképességekkel rendelkező Patrolból is.

Az alapot az képezi, hogy a vezérlőrendszer a szempillantás idejének a harmada alatt meg tudja változtatni a hajtást. A rendszer folyamatosan monitorozza az útfelület változását, a sebességet, az oldalerőket, a kormányzást, a külső hőmérsékletet és számtalan más dolgot. Ezeknek a változásához tudja igazítani a hajtást. Tudják kanyarban fékezni egyenként a kerekeket, a két villanymotor nyomatékát pedig lézer precízen szabályozni. Az is a szabályozás része, hogy a két tengely között a hajtóerő mekkora arányban legyen elosztva. Rengeteget próbálták a rendszert, a gyári fotók az egyik tesztelésen készültek.

Az eredménye a munkának a rendkívül precíz kormányzás, a nagy fokú stabilitás és az élvezetes vezethetőség. Változó útfelületen is kiváló az iránytartás, a stabilitás és nagy fokú a biztonság érzet, kiszámítható a jármű viselkedése. Közben megmarad az elektromos autónak a finom és folyamatos erő átadása, a ”folyós” haladása. Valószínű az e-4ORCE-ban csináltak sport állást is, ez plusz ütőkártya lehet az elektromos szabadidő-autónál.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

A Tesla északi konkurense: megérkezett a Polestar 2

A Tesla északi konkurense: megérkezett a Polestar 2

A Polestar 2 a Volvo elektro Performance-vonalának második modellje